onsdag 30. mars 2016

Bergamott


Bergamott. En bitter sitrusfrukt som blir brukt i bl.a Earl Grey-te.

Og snus.
Original-snus.
Nesten all original-snus som eksisterer er tilsatt denne bitre sitrus-frukten. Grunnen er "enkel": Bergamott skal "framheve" tobakkssmaken.

Jeg personlig har svært lite til overs for denne smakstilsetninten. Følelsen jeg får av denne ekstrasmaken er den samme jeg får når jeg har hatt ei godteri-krokodille i munnen en vel time; En søt usmak med et hint av bitter.

Bildet over viser to typer original-snus; Oden's no. 3 og Lundgrens Blå.
Dette er to snusmerker jeg har brukt en del av, og har funnet min favoritt av de to: Blå. En snus uten bergamott.
Original-snus er den typen snus jeg har brukt mest av siden jeg begynte med denne himmelske nytelses-posen.

Etter noen år hvor jeg har brukt mange forskjellige smaker, har jeg kommet til en konklusjon: Original-snus er ikke godt.

Eller?
Noen år etter jeg kom til denne konklusjonen smakte jeg General Kardus 2015. Så Lundgrens Blå. Og jeg elsket det.
Hvorfor var det så stor forskjell på disse snustypene (sett bort i fra kvalitets-forskjell på tobakken)?
Etter mye smaking på forskjellig snus, og research fant jeg ut at bergamott ødelegger smaken for meg.
General Original har bergamott. Skruf har bergamott. Thunder og Oden's har bergamott.
General Kardus 2015 og 2016 har ikke bergamott. Min teori? For god kvalitet på tobakken.

Men hvorfor må da vanlig snus bli dynket i dette sitrus-stoffet som ikke smaker spesielt godt?
Er det tradisjon? Er det helse-mafiaen som har ligget i skyggen til snusfabrikkene i alle år, og krevd at snus ikke skal smake godt?
Den eksakte grunnen vet jeg ikke.

Det jeg vet er at det ikke er mitt problem i det hele tatt, for der er så mange gode smaker der ute. Mint, bringebær, honning, listerine etc.

Ikke et problem. Men jeg liker smaken av tobakk. Ren tobakk. Ikke bergamott-tobakk.




Hva er deres syn på dette? Kommentarfelter er til for å brukes.

Takk for meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar