onsdag 30. mars 2016

Test: Epok Lakris

(Dette er et sponset innlegg)
Jeg la tidligere ut en test om Epok Blåbær
http://snuselsker.blogg.no/1455967266_test_epok_blbr_vanlig.html
Her skrev jeg at det er en god snus med en artig smak.
I ettertid har jeg lest rundt om lakris-varianten av dette merket. Noen refser snusen, noen elsker den, og noen kaller det godteri i snusform. Etter x antall kommentarer så ringte jeg til Gull & Cigarer for å få tilsendt et eksemplar til test. Her er min dom:

-For å vite hva Epok er generelt, anbefaler jeg å gå inn på innlegget jeg linket til over-
Porsjon: Hvor Epok Blåbær har ganske små slim-porsjoner, er lakris-varianten en av smakene som er merket Large. I virkeligheten er porsjonen litt mindre enn en vanlig porsjon av hvilken som helst annen snus, så jeg ser ikke helt sammenhengen her. Større enn blåbær er den hvertfall.
Porsjonen føles ganske våt, og bruker også Epoks hvite tobakk. Den ligger godt i overleppa, og er ikke til sjenanse.


Smak:
Kort fortalt: Denne snusen har en nydelig smak. Personlig syntes jeg at "Lakrits" er villedende, siden jeg syns denne rett og slett smaker anis. Hvis du har tatt dine skjeer Tux hostesaft opp gjennom åra vil du kjenne en likhet.
Den har et hint lakris, men blir ganske overdøvd av anis-smaken. Ikke at jeg ser på dette som negativt, siden jeg er glad i anis, men er ikke helt dette jeg hadde sett for meg skulle være i en lakris-snus.
Epok:
Jeg har fått noen meldinger på facebook, og sett på forum ang. at Epok ikke er snus, men godteri i snusform. Dette anser jeg både som rett og galt.
Epok ER snus. Det er tobakk som man legger i lippa, som gir deg nikotin og nytelse. Når det kommer til "godteri i snusform" ser jeg også på det som riktig, siden det er hvit tobakk. De har rett og slett renset bort det som gjør snus til snus, men fortsatt beholdt grov-elementet. Tobakssmak er borte og erstattet med andre smaker som blåbær, kaffe, mint osv. For de mest hardbarka snuserene som bare skal ha tobakkssmak er dette et no-no , men jeg ser godt at kundegruppen for denne snusen er en helt annen. Her har vi den kundegruppen som ønsker en god og frisk smak, og bare vil ha nikotin i overlippa uten å tenke over at det faktisk er snus de bruker. Jeg selv anser dette som et verdig innslag i nikotinverdenen, fordi det gir fler kunder et alternativ til vanlig snus.
Konklusjon:
Jeg mener denne Epok-snusen er helt nydelig. Smaken er god, og konseptet er artig. Boksen lyver litt når de skriver Lakrits på boksa, og at den smaker mest anis, men dette er helt irrelevant når smaken er så god som den er.
Den når ikke helt opp når det kommer til nytelse grunnet nikotinmengden (standard styrke), men det gjør også at fler vil kunne bruke denne. Dette ER godteri, på den måten at den er utrolig lett å snuse, og du bare vil ha mer.
Takk til Gull & Cigarer i Ålesund for å ha sendt en boks med denne på så kort varsel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar