onsdag 30. mars 2016

Kjøpe snus som mindreårig

Etter noen spørsmål om hvordan man kan kjøpe snus når du er under 18, har jeg bestemt meg for å svare på dette. Dette er den absolutt beste måten å handle på, som aldri vil gi deg noen problemer.

Her kommer tipset:

IKKE ENGANG PRØV Å KJØP SNUS SOM MINDREÅRIG! VENT TIL DU ER 18!

Jeg har sett det selv. Mindreårige som klirrer med nøkler for å illustrere at "jeg kjører bil, så da er jeg 18" . Guttunger som slenger ei bleiepakke på samlebåndet sammen med ei snusboks. Dritunger som blir frekk i kjeften når kassadama spør om legg.
Dette er gamle triks. Utdaterte triks som ganske enkelt ikke fungerer lengre. Det er så mange andre triks der ute, men alle er så godt som utdaterte.

Ikke bare blir du nektet å kjøpe snus, men du ender også opp med å ganske enkelt se dum ut. Ingen ting du gjør er riktig. Og har du noen gang tenkt på konsekvenser? Jeg skal ramse opp et par ting som kan skje:

Hvis du på en eller annen forskrudd måte greier å kjøpe: Hvis dette blir oppdaget, kan butikken du kjøpte i få bot, og miste tobakksløyvet. Dette resulterer i at den stakkars jenta som solgte snusen til deg ender opp med å måtte jobbe gratis for å  betale ned bota, og butikken får et kolossalt inntekts-tap siden de ikke får selge tobakk over en viss tid.

Forfalske legg: Visste du at du risikerer ei feit bot og to års fengsel bare med å lage noen riper på "riktig" plass på bankkortet ditt? Selv hvis du låner et bankkort av en myndig storebror blir det alvorlige konsekvenser. Ikke bare risikerer du ei feit bot, men broren din kan også havne i fengsel.

Langer: Hvis du som mindreårig synes du har baller nok til å snuse, så bør du hvertfall ha baller nok til å kjøpe snusen selv. Å sende en myndig person inn for å kjøpe snus til deg er noe av det pinligste du kan gjør. Ikke bare er det en skikkelig penis-krymper for deg, men det kan medføre alvorlige konsekvenser for langeren. Sist jeg sjekket var boten økt til 10.000kr, og tror du langeren ønsker å betale denne boten selv? Tenk deg litt om.

"Leke" med en snusboks foran kassadama: Du ser bare dum ut, og du blir uansett spurt om legg.

Så kjære mindreårige dritunge: Gi opp. Vent til du er 18. Det er så mye greiere for alle sammen. Kjøp deg en pakke lakrissnører og trykk opp i leppa slik jeg gjorde det da jeg var ti.

Gyldig legitimasjon: Bankkort, førerkort, pass og andre statlig utstedte kort. Alle skal vise et tydelig bilde av DEG, og fødselsnummer skal være tydelig.
ID-kort du får utstedt på skolen, og busskort regnes IKKE som gyldig legitimasjon, selv om der står fødselsdato og har et bilde av deg.

Og bare så det er sagt: Jeg kjøpte selv snus før jeg ble myndig. Jeg vet nå hvor dumt det så ut fra selgerens perspektiv da jeg ikke kunne vise gyldig legg. Jeg vet nå alle konsekvensene som kunne skjedd, og konsekvensene som skjedde.

Ikke dum deg ut. Det er dyrt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar