onsdag 30. mars 2016

INNLEGG: Jeg - En snuselsker

Jeg elsker snus.
Smaken, følelsen, nytelsen og tilfredsstillelsen. Ingen kommer til å greie å ta fra meg gleden jeg har av en prell i overleppa.
Det hele begynte med at jeg ble tilbudt en snus på bussen av en kompis for en del år siden, og jeg tok gledelig imot for å gjøre datidens utkårede relativt forbanna. Smaken var jævlig (Skruf Ekstra Sterk), men jeg likte følelsen av hele opplegget.
Dagen etter kjøpte jeg en boks Offroad Lakris med en mye bedre smak, som var da min snustype i en periode framover, inntil jeg oppdaget hvor mye forskjellig og godt som er der ute.
Jeg begynte etter hvert å eksperimentere med forskjellige smaker og styrker, og fant ut at nesten all snus er fantastisk. General, Thunder, Odens, Offroad, Nick & Johnny - Alt er godteri i min hverdag. Med åra har jeg blitt mer kresen, og har satt en minste-standard på hvor "fæl" snus jeg vil putte i munnen.
Nå i det siste har snus-fantasmen nådd en topp, og interessen er større enn noen sinne. Pengebruken på snusen har gått kraftig opp og jeg nøler ikke med å kjøpe meg en boks for to høvdinger. Jeg eksperimenterer med egne metoder for å oppbevare snusen på for best mulig smak, hvilken snus som passer best til forskjellige anledninger, og hva som passer bra til dessert med forskjellig drikke.
Snus har ganske enkelt blitt en lidenskap for meg. Mitt syn på snusen er på lik linje til hvordan en god konjakk er til en konjakk-kjenner. Smak, lukt, ettersmak og tilfredsstillelse. Alt må være der.
Løssnus eller porsjon? Ja takk, begge deler. Posene på porsjonssnusen vil som oftest isolere smaken til tobakken som er brukt, men til gjengjeld finner du uhyre flere smaker å velge mellom som melon og bringebær. Den renner også mye fortere, som for meg er en utrolig positiv sak, for det er rett og slett en del av smaksopplevelsen. Løssnusen gir meg generelt sett en bedre smaksopplevelse når det kommer til snus "uten smak" siden den kommer direkte i kontakt med munnen, og ikke blir filtrert gjennom en papirpose.
Smak er tross alt viktigst, men i krigen mellom løs og porsjon slår jeg ganske enkelt uavgjort.
 Hvordan bruker jeg snusen min? Porsjonssnusen er da den enkleste; hvor jeg legger den på tunga for den ekstra fuktigheten som gjør at smaken kommer bedre frem, og bruker da tunga til å plassere den flatt mot tannkjøttet. Løssnusen er jeg litt finere på, og bruker en skikkelig Icetool-prismaster for å få perfekt størrelse og form hver gang. Det er dessuten hakket mer praktisk siden man ikke blir så skitten på hendene.

Oppbevaring? For meg er iskald snus fy-fy. Snusen tørker ut, og smaken blir ikke så god.
Når jeg kjøper ny snus går den rett i ei av metallboksene mine, og den igjen blir oppbevart i romtemperatur. Snusen holder seg perfekt, og jeg blir strålende fornøyd av hvor godt det smaker.
 
ALT må være perfekt. Skikkelige poser (White Portion, gå vekk) , skikkelig tobakk (Skruf.. nei) og viktigst av alt: Totalopplevelsen.
Takk for meg, kommer ny test i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar