onsdag 30. mars 2016

Hvordan kjøpe snus billigst mulig!

Jeg skal ærlig innrømme at tittelen er mer clickbait enn noe annet. Ja, jeg skal fortelle deg hvordan man får fatt i den billigste snusen, men også gi deg regnestykket på hvorfor det igrunn ikke er så billig.

Men først: Snus i norge er DYRT. Prisnivået ligger fra 70kr til over hundrelappen.
Jeg har selv hørt mange klage over at snus her er så mye dyrere enn i sverige. Ja, det er det, velkommen til norge sier jeg bare.
Her i norge så har vi en brutal tobakssavgift som tilsvarer en stor del av prisen. Sammen med dette, skatt skal betales, innførselsavgifter, frakt til butikker, butikken skal ha en viss profitt, og merverdiavgift oppå hele regnestykket der igjen, gjør at snus blir dyrt. Det er en grunn til at snus er dyrt i norge, men sånn er det bare. Selv om helsegevinsten er bedre enn sigaretter så er det fortsatt tobakk, og staten er ikke særlig glad i at folk koser seg.
(Jeg kan godt skrive et blogginnlegg ang. dette, men det får bli en annen gang.)

Men tilbake til hva jeg faktisk skulle skrive om: Hvordan få billig snus.

Det er mange forskjellige svar på hva som er den billigste snusen.
For deg som sitter hjemme i stuen akkuratt nå er den billigste måten å gå ned på butikken og kjøpe en boks løssnus. Løssnus har større tobakk/pris-ratio, som gjør at du får mer for pengene. Det kan variere litt smått mellom de forskjellige butikkene, så det er opp til deg å finne hvilken butikk som er billigst.

Hvis du har fulgt med på tidligere blogginnlegg så har du kanskje fått med deg at jeg var en tur i sverige. Hvis jeg hadde dratt dit for rent snuskjøp hadde jeg gått i kraftig underskudd. Jeg dro dit mest for opplevelsen av Nordbysenteret, lage min egen snus, og for moro skyld, noe som gjorde det verdt det.
Jeg var forsåvidt i Oslo allerede for et show, så prisen for å faktisk dra dit ser jeg bort fra akkuratt nå. Utenom det kostet deg meg godt over tusenlappen for leiebil til sverige (billigst mulig bil) , bompenger og ekstra utgifter på til ca 500, og bensin til 200. Til tross for at snusen var billig, handlet jeg ikke nok til å kunne kompensere, men som sagt så var ikke dette målet mitt
.
Svenskehandel av billig snus KAN være billigere enn i norge, hvis du holder deg til følgende:
1: Du må handle nok i sverige så det lønner seg å faktisk dra dit. Ta bensin/bompenger/busspenger i betraktning. Når prisen på dagligvarer pluss kjøre-utgifter blir tilsvarende lavere pris enn samme varer hjemme i norge er du på god vei, og kan kjøpe snus med profitt. Ett av kravene for at dette skal fungere er at du er av de som storhandler en gang i blant, istedenfor å småhandle daglig.
2: Hvis du har venner som tilfeldigvis befinner seg i sverige, og som er villig til å ofre tobakkskvoten sin for å tilfredsstille deg. Dette er den svenskehandel-metoden som er billigst med tanke på
punkt 1. Med mindre vennene tar et saftig honorar er dette ganske billig.
3: Hvis du alikevel befinner deg i sverige grunnet ferie.
De tre punktene over forholder seg til at du ikke reiser over grensen kun for å handle snus.
(Noen steder i norge tilbyr gratis buss over grensen. Hvis du er en av de heldige som får dette tilbudet er det positivt for deg, men du kan risikere å bruke for mange timer på et snuskjøp som kunne blitt brukt på mer produktive ting.)

En annen måte som kan friste når det kommer til billig snus, er å kjøpe det på nettet fra utlandet.
Dette er ikke å anbefale. Risikoen for å bli stoppet i tollen, og å bli påkrevd ekstra-utgifter er alt for stor, og vil i alle tilfelle resultere i at snusen blir dyrere enn på butikken.
Å kjøpe snus fra norske nettbutikker er vanligvis ikke billigere enn butikken rundt hjørnet, tatt i betraktning at du fortsatt må betale for frakt. Noen norske nettbutikker har begynt å gi gratis frakt mot at du handler for et visst minstebeløp, noe som kan lønne seg hvis du allerede hadde tenkt å handle snus i litt større kvanta, og hvis snusen er betydlig billigere enn i butikken. Hvis du er helt raka tom for snus er dette fortsatt ikke noe å anbefale, siden det gjerne tar noen dager å få snusen, og at du mest sannsynlig kommer til å kjøpe en boks på butikken i mellomtiden. Da forsvinner differansen fort.

Siste måten å handle snus billig på et hvis du allerede befinner deg i utlandet på vei hjem med fly. Flyplasser har begynt å få et greit utvalg av snus til greie priser. Hvis du plukker med deg tobakkskvoten i snus (250g) kan du spare penger på dette.
Bare ikke fly til utlandet og tilbake kun for å kjøpe snus på flyplassen, dette regnestykket går aldri opp med mindre du flyr gratis..

Så, et kort sammendrag:
Billigste snusen får du hvis du kjøper den på butikken, hvis du er på FERIE eller forretningsreise i utlandet som gjerne tar noen dager, eller hvis du får bekjente til å kjøpe for deg i utlandet (som ikke krever noe ekstra for tjenesten). Grunnet norges lover, regler og avgifter er dette også de tryggeste måtene.
Å kjøpe fra utlandske nettbutikker er bare risikabelt, og kan gjør at du taper ganske mye.

Kos deg med snusen!
Takk til Johan P for forslag til blogginnlegg.
En liten historie til slutt:
Jeg var i Polen for tre år siden for fornøyelse. I taxien fra flyplassen ble jeg da tilbudt en 10pk general extra sterk fra taxisjåføren. Denne snusen var utgått på dato med noen uker, og hadde norsk advarselslapp. Taxisjåføren viste seg å være av pirat-ull, og tok overpris på turen i forhold til alle andre i Polen. Dum og uvitende visste jeg ikke dette før jeg var nesten med hotellet.
Når det kommer til snus derimot, er jeg ganske slu. Jeg fikk spørsmålet jeg hadde håpt på å få, om hvor mye denne snusen koster i norge. Etter litt småprating fikk jeg da hele rullen for litt over 80kr, noe som gjorde at jeg fikk kompensasjon så til de grader for denne taxituren.
Til tross for at jeg fikk en artig liten opplevelse bare der, er å oppsøke polske pirattaxier for billig snus virkelig ikke noe jeg anbefaler å prøve på. Det gikk bra for meg (selv om jeg ikke visste at det var en pirattaxi) , men kan ende med mye værre resultat for andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar