onsdag 30. mars 2016

Snus for nybegynnere!

Du har fått smake en en snus med en venn, og akkuratt funnet ut at "hm, dette vil jeg ha mer av!" . Det er til deg jeg skriver dette innlegget.

DISCLAIMER:
Jeg skriver ikke dette innlegget for å få deg til å begynne å snuse. Hvis du aldri har prøvd snus før er det bra for deg, kjøp deg en iskrem eller ei utepils istedenfor siden det er billigere og sunnere i lengden. Hvis du røyker bør du følge med for en lett overgang som kan redde lungene dine.
Hvis du allerede har smakt snus og bestemt deg for at dette er noe du vil fortsette med, er dette en strålende inngangsbillett.
Jeg sier det igjen: Dette innlegget er ikke for å få deg til å begynne med snus. Hvis du er en slik en, gå din vei, jeg gidder ikke å ha tannkjøttet ditt på samvittigheta.

Så, la oss begynne

Smaker:
Det finnes et uendelig antall av forskjellige smaker i snus. Mint, lakris, cola, melon, honning, blåbær, whisky, energidrikke, anis, godteri, bringebær, listerine og vanilje bare for å nevne noen.
Disse smakene, pluss den originale, gjør at det kan være vanskelig å bestemme seg, men det er ganske enkelt: Velg den smaken du vet du liker. Er du glad i Coka Cola? Har du en forkjærlighet for blåbær? Kjør den smaken du vet du liker, de fleste smakene er ganske treffsikre, og smaker faktisk det som står på boksa.

Format:
Med format så mener jeg igrunn porsjoner. Der finnes et fint antall forskjellige porsjonstyper, og jeg skal fortelle litt om alle.

Vanlig porsjon: Dette er det formatet som har flest alternativer og smaker å velge mellom. Den er brun, den er stor og vises godt, men det er også den i pose som smaker mest og best. Jeg personlig foretrekker dette formatet fordi det ganske enkelt smaker best, og fordi jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk så meg ha en feit brun sak i leppa.

Mini-porsjon: Dette er rake motsetninga til vanlige porsjoner. Denne er knøttliten så den ikke vises, smaker lite og har lite nikotin. Etter min mening ganske bortkastet, men boksene bruker å ha en anstendig størrelse som passer fint i veska sammen med Chiuauaen.

White: Dette, og den smale versjonen er den typen de fleste nybegynnerene går for. De hvite porsjonene har èn jobb, og den er enkel: Å gi nikotin. De renner lite, varer lenge, og i det siste har også disse kommet i ganske mange forskjellige smaker. Det er også dette formatet jeg anbefaler mest til nybegynnere, siden den ikke virker overveldende.

Slim: Dette formatet finnes både i vanlig og white, og jeg mener denne porsjonen er laget for å være usynlig. Den finnes nå i mange forskjellige smaker, samt original, og er et greit alternativ til både vanlig og standard white porsjon.

Løs: Dette er formatet for deg som virkelig vil ha smak. Det er kanskje ikke så mange smaks-alternativer å velge mellom, men her har du direkte kontakt med tobakken så smaken er for det meste sensasjonell. Det er kanskje ikke denne jeg ville anbefalt for nybegynnere, men hvis du ikke har noe imot å skitne deg litt til på fingrene er dette tross alt det beste alternativet, både for smak og for lommeboka.

Styrke:
OK, du er nybegynner, så med mindre du føler deg skikkelig barsk eller er tidligere røyker, så holder vi oss på et lavt nikotininnhold. Nikotininnholdet jeg anbefaler deg å holde deg på en stund er mellom 8mg/g og 12mg/g, noe de fleste vil tåle inntill videre.

På tide med noen anbefalinger
Nå som du har fått litt orden i hva de forskjellige typene er, så skal jeg komme med noen anbefalinger i forskjellige kategorier, som jeg navnsetter på forskjellige måter. No offense.

Klassikeren: General Original Porsjon, Byron Gul
Smakeren: Nick and Johnny Crushed Ice, Jacobssons Melon
I don't want mommy to know: Jacobssons Melon Slim White, Lundgrens Slim Fresh
Ikke så gira på tobakk, men nikotin er nice: Epok (alle fungerer)
Løssnusen: General Original, Blå
For damen: Skruf Slim Fresh White

Til slutt har jeg en siste anbefaling: Den snusen du smakte som gjorde at du bestemte deg for at du ville snuse! Hvis snusen ga deg en skikkelig "oi"-følelse er dette den beste anbefalingen jeg har å gi deg. Hvis du likte smaken, men syntes den var for sterk har den mest sannsynlig en versjon som er mildere.

Min første var Skruf Extra Strong, som var for sterkt for meg på den tiden. Det gjorde at jeg fikk sansen for følelsen, og gikk for Offroad Lakris, en som passet meg flott som start-snus.

Var det noe som manglet her? Spør meg i kommentarfeltet da, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :) , men igjen: HVIS DU ALDRI HAR SMAKT SNUS FØR, IKKE SPØR! DETTE INNLEGGET ER IKKE FOR DEG SOM "LURER PÅ Å BEGYNNE"! (Med mindre du røyker, da hjelper jeg deg gjerne)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar